شستشوی پارچه های چاپی

رنگ پارچه های چاپی بعد از شستشو پاک یا کمرنگ نمی شود؟ شستشوی پارچه های چاپی بایستی مطابق با اصول، انجام شود. هر پارچه ای نیاز به مراقبت دارد! نمی توان پارچه ها را بدون درنظر گرفتن جنس آن ها، شست. برای مثال، پارچه ساتن را بایستی با آب سرد بشویید. برای آن که رنگ پارچه های چاپی بعد از شستشو پاک یا کمرنگ نشوند، بایستی مواردی را رعایت کرد. رعایت اصول مراقبتی از پارچه های چاپی، عمر پارچه یا لباس تهیه شده از پارچه چاپی را بیشتر می کند. مراحل مراقبت از لباس های تهیه شده از پارچه چاپی شامل آماده سازی، توجه به تگ لباس، نحوه شستشو، خشک کردن، اتو کردن و نگهداری می شود.

آماده سازی لباس چاپی

هر چند چاپ تی شرت، سریع خشک می شود ولی نمی توان تا 24 ساعت آن را مورد شستشو قرار داد، چرا که جوهر برای آن که به خورد پارچه برود نیاز به زمان دارد. حداقل زمان مورد نیاز برای نفوذ جوهر به پارچه، یک روز می باشد. تی شرت را از وسط بکشید! اگر چاپ تی شرت دچار ترک یا پوسته پوسته نشد، تمام قسمت های چاپ به همان صورت باقی خواهند ماند. یکی دیگر از روش های تست چاپ تی شرت، دست کشیدن بر روی مرز طرح پارچه است. بر روی مرز چاپ شده، دست بکشید، اگر دستتان تمیز بود، چاپ تی شرت کامل خشک شده است.

مقداری آب بر روی قسمت چاپ شده، بریزید و سپس با دستمال سفید آن را خشک کنید. اگر دستمال سفید رنگ شما، رنگی شد، مطمئن شوید با شستن لباس چاپی، طرح چاپی آن از بین می رود.

توجه به تگ لباس چاپی

لباس های چاپی
لباس های چاپی

تگ لباس های چاپی، چندان مورد اعتماد نیست! در واقع لباس ها به صورت خام خریداری می شوند و سپس بر روی آن ها، طرح های مختلفی چاپ می شود. تگ روی لباس مربوط به لباس خام می باشد و نمی توان به آن، متکی شد. با توجه به تگ لباس می توان از لباس خام محافظت کرد ولی نمی توان از چاپ پارچه محافظت نمود. در کل، تگ لباس و لیبل لباس، اطلاعاتی راجع به چاپ به اشخاص نمی دهند. اطلاعات ارائه شده در تگ لباس، مربوط به نوع پارچه و جنس آن می باشد. از این رو، نمی توان به لیبل لباس، اعتماد کرد و بر مبنای آن، اقدام به شستشو کرد. در این صورت، احتمال خرابی طرح چاپ شده بر روی لباس وجود دارد.

به عبارتی، هر گونه تغییر ساختاری رخ داده بر روی لباس در لیبل آن، ذکر نمی شود. در عوض، هنگام تولید پوشاک با پارچه های چاپی از لیبل های مرتبط استفاده می شود. برای مثال، اگر روسری چاپی یا شال چاپی خریدید، به لیبل آن ها توجه کنید.

نحوه شستشو لباس های چاپی

اولین گام در شستشوی لباس های چاپی، جداسازی لباس ها بر اساس رنگ پایه آن ها است. لباس ها را بر اساس رنگ، جداسازی کنید. لباس های سفید، مشکی، رنگی، روشن و تیره را از یکدیگر جدا نمایید. لباس های چاپی، عمدتا سفید و روشن هستند. لباس های چاپی را پشت و رو کنید و سپس در داخل ماشین لباسشویی بیندازید. پارچه های چاپی برای شستشو بایستی برعکس شوند تا طرح آن ها با سایر لباس ها، تماس نداشته باشد و به یکدیگر ساییده نشوند. این گونه، طرح چاپ شده بر روی پارچه به مرور دچار آسیب نمی شود. پس جداسازی و پشت و رو کردن لباس ها، نوبت به افزودن ماده شوینده می رسد. به هیچ عنوان از سفیدکننده ها و شوینده های قوی استفاده نکنید.

برای شستشوی لباس ها می توانید از مایع لباسشویی استفاده کنید. برخی سوال می کنند که استفاده از پودر لباسشویی بهتر نیست؟ نه! پودر لباسشویی به لباس ها آسیب می زند ولی مایع لباسشویی به بافت لباس آسیب نمی زند. ناگفته نماند که اگر قصد دارید پارچه های چاپی را با دست بشویید بایستی از صابون و آب سرد استفاده کنید. این گونه عمر طرح چاپ شده بر روی پوشاک، افزایش می یابد.

ثبات رنگ پارچه های چاپی
ثبات رنگ پارچه های چاپی

چگونه لباس های شسته شده را خشک کنیم؟

استفاده از خشک کن و آب داغ ماشین لباسشویی را فراموش کنید. بهترین روش خشک کردن پارچه های چاپی و لباس های چاپی، آویزان کردن لباس بر روی بند رخت یا طناب می باشد. نور مستقیم آفتاب، لباس ها را خشک می کند. در نظر داشته باشید که اگر لباس ها بیش از حد در معرض نور خورشید باشند، آسیب می بینند. بهتر است لباس های چاپی را پشت و رو بر روی بند رخت یا طناب، آویزان کنید تا خشک شوند. این گونه، رنگ پایه لباس آسیب نمی بیند و به مرور کمرنگ نمی گردد. ناگفته نماند که خشک کردن لباس به روش سنتی، فرم (شکل و شمایل) لباس را حفظ می کند.

چگونه پارچه های چاپی را اتو کنیم؟

گرما و حرارت به لباس های چاپی و پارچه های چاپی آسیب می زنند. توصیه می شود تا حد امکان از اتو زدن لباس های چاپی و پارچه های چاپی پرهیز نمایید. گاها افراد با اتو کردن پارچه و لباس، طرح چاپی آن ها را آب می کنند و از بین می برند. از این رو، بایستی با احتیاط کامل اقدام به اتو کاری نمایید. می توانید لباس یا پارچه را پشت و رو نمایید و سپس اتو بزنید یا می توانید از یک پارچه سفید استفاده کنید. پارچه سفید را بر روی لباس بیندازید و سپس اتو کاری نمایید. در این صورت، حرارت آسیب چندانی به لباس چاپی وارد نمی کند. به هیچ عنوان از بخار برای اتو کاری پارچه های چاپ شده، استفاده نکنید!

نحوه نگهداری لباس ها چگونه می باشد؟

نگهداری لباس های چاپی و پارچه های چاپی اهمیت بالایی دارد. محل نگهداری لباس نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. دمای متعادل برای نگهداری لباس ها بهترین گزینه می باشد. محل نگهداری لباس (کمد و کشو) بایستی تمیز، خشک و تاریک باشد. از تا کردن لباس بپرهیزید! لباس ها را لوله کنید و در گوشه کمد یا کشو نگهداری نمایید. به این ترتیب، فرم لباس ها حفظ می شود و چین خورده نمی شوند. با رعایت همین نکات، عمر لباس های چاپی و پارچه های چاپی خود را افزایش دهید.

نگهداری از پارچه چاپی
نگهداری از پارچه چاپی

به خدمات چاپ پارچه نیاز داری؟

رادوینا در زمینه چاپ سابلیمیشن، طراحی پارچه، چاپ روی پارچه و چاپ لیبل دیجیتالی فعالیت دارد.جهت ثبت سفارش به صفحه ثبت سفارش اختصاصی مراجعه کنید، همچنین می‌توانید طرح محصولات و پارچه‌های چاپ شده را در قسمت فروشگاه ببینید. کیفیت و ضمانت را با ما تجربه کنید و کسب و کار خود را رونق دهید.