راهنمای خرید پارچه به خریدار دید کلی می دهد تا بتواند از میان متنوع ترین پارچه ها، پارچه مد نظر خود را پیدا کند و خریداری نماید. مشتری پس از حضور در پارچه فروشی با حجم زیادی از مختلف ترین پارچه ها روبه رو می شود که دچار سردرگمی می گردد. در این میان، مشتری از فروشنده و سایر مشتری ها کمک می طلبد. در این مقاله، با بررسی نکات مهم، فرآیند انتخاب و خرید پارچه را برای شما عزیزان راحت کرده ایم. پس از مطالعه این مقاله، با خیال راحت به پارچه فروشی بروید و پارچه مناسب با نیاز خود را پیدا کنید.

شناخت جنس پارچه

در خرید پارچه بایستی جنس پارچه مورد بررسی قرار بگیرد. پارچه ها بر اساس مواد اولیه به دو دسته، طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند.پارچه های طبیعی شامل پارچه ساتن، پنبه، کتان، ابریشم، پشم و موهر می شوند. پارچه های مصنوعی با اسم های مختلفی اعم از نایلون، پلی استر، استات، اکریلیک و ریون در بازار موجود می باشند. از هر پارچه به منظور خاصی استفاده می شود. برای مثال، موهر و پشم، عمدتا در فصول سرد سال کاربرد دارند و از آن ها برای تولید لباس های گرم استفاده می شود. پارچه های ترکیبی که از دو الیاف طبیعی و مصنوعی تولید شده اند، کاربرد بالایی در تولید پوشاک دارند.

راهنمای خرید پارچه شامل بررسی جنس پارچه می شود. جنس پارچه بایستی با نیاز خریدار، تناسب داشته باشد. فرض کنید با پارچه پشم، آستین کوتاه برای فصل تابستان بدوزید! هیچ تناسبی بین لباس و پارچه برقرار نیست. پارچه های ضخیم برای فصول سرد و پارچه های نازک برای فصول گرم کاربرد دارند. پارچه های کشی برای لباس های خانگی و ورزشی استفاده می شوند. علاوه بر این ها، پارچه های سنگ دوزی و مجلسی هستند که کاربرد آن ها، تولید لباس های مجلسی و فاخر می باشد.

کاربرد پارچه خریداری شده

راهنمای خرید پارچه

راهنمای خرید پارچه

یکی از نکات مهم راهنمای خرید پارچه، کاربرد پارچه خریداری شده، است. پیش تر اشاره شد که هر جنس پارچه، کاربرد خاصی دارد. آیا تا به حال دیده اید که لباس های ورزشی، ضخیم باشند یا خاصیت کشسان نداشته باشند؟ قطعا نه. پارچه مناسب برای لباس های ورزشی بایستی راحت و کشسان باشد تا در هنگام ورزش، پوست اذیت نشود. آیا تا به حال دیده اید که کسی در تابستان، مانتویی از جنس فوتر بپوشد؟ خیر، ندیده اید. پارچه مانتویی بایستی نازک باشد. از طرفی، پارچه فوتر یکی از پارچه های ضخیم می باشد که در فصول سرد کاربرد دارد. کاربرد پارچه خریداری شده، اهمیت بالایی دارد. بایستی جنس پارچه ارزیابی شود و متناسب با آن، پوشاک تولید گردد. تشخیص کاربرد پارچه خریداری شده، سخت و دشوار نیست!

بررسی ثبات رنگ پارچه

نکته مهم از راهنمای خرید پارچه، بررسی ثبات رنگ پارچه می باشد. در هنگام خرید پارچه، سطح پارچه را بررسی کنید و مطمئن شوید که پارچه فاقد لکه های کم رنگ و پررنگ می باشد. یکی از نشانه های عدم ثبات رنگ پارچه، وجود لکه در سطح پارچه است. البته، وجود لکه های کم رنگ و پررنگ را با سایه روشن پارچه اشتباه نگیرید! پارچه های طرح دار، سایه روشن دارند و این موضوع، کاملا طبیعی است. موضوع بحث، پارچه هایی هستند که لکه های تیره و روشن دارند و پس از شست و شو، رنگ به رنگ می شوند.

برای بررسی ثبات رنگ پارچه، یک تکه پارچه سفید یا یک تکه پارچه پنبه ای نم دار را روی پارچه قرار بدید. اگر پارچه سفید، رنگی شد؛ یعنی پارچه زیرین رنگ می دهد و رنگ آن، یکنواخت نیست و به مرور، کم رنگ می شود. البته توصیه می شود، هر پارچه خریداری شده را قبل از دوخت، با آب سرد بشویید. در این صورت، آبرفت و رنگ آن تثبیت می شود.

راهنمای خرید پارچه و بررسی آبرفت آن

میزان آبرفت پارچه در هر جنسی متفاوت است. توصیه می شود قبل از دوخت، پارچه را با آب سرد، آبکشی کنید تا پس از دوخت با آبرفت، مواجه نشوید. آبرفت الیاف طبیعی در حدود 10 درصد می باشد! از این رو، بهتر است در هنگام خرید، مقدار بیشتری پارچه تهیه شود تا پس از شست و شو و کوچک شدن، پارچه برای دوخت کم نیاید. خوشبختانه، پارچه هایی که دارای درصدی الیاف مصنوعی می باشند، آبرفت محسوسی ندارند.

اصول انتخاب رنگ پارچه

شناخت جنس پارچه

یکی از موضوعاتی که در راهنمای خرید پارچه به آن اشاره شده است، اصول انتخاب رنگ پارچه می باشد. در وهله اول، رنگ پارچه بایستی با آب و هوای آن فصل، متناسب باشد. فیزیک می گوید که رنگ های تیره جاذب گرما هستند و رنگ های روشن، بازتاب بالایی دارند. از این رو، رنگ های تیره مناسب فصول سرد و رنگ های روشن مناسب فصول گرم هستند. مثلا پوشیدن یک مانتوی مشکی در فصل تابستان، عذاب آور است ولی پوشیدن یک پالتوی مشکی در فصل زمستان، لذت بخش است. علاوه بر این موضوع، بایستی رنگ پوست خود را هم در نظر بگیرید! رنگ پارچه باید با رنگ پوست متناسب باشد.

رنگ های خنثی و سرد موجب روشن تر دیده شدن رنگ پوست و رنگ های گرم باعث تیره تر دیده شدن رنگ پوست می شوند. شما هم تا به حال، به این مسئله توجه نکرده بودید؟! با رعایت اصول معرفی شده، رنگ و طرح پارچه را انتخاب کنید.

کشش نخ و میزان لختی پارچه

میزان کشش نخ در بافت پارچه بر لختی و مقاومت پارچه، تاثیر دارد. هر چه میزان کشش نخ بالا باشد، پارچه مقاوم تر خواهد بود ولی با کاهش میزان کشش نخ، مقاومت پارچه کاهش می یابد. پارچه هایی که کشش پایینی دارند، لخت تر هستند. پارچه ساتن طرح دار، فوق العاده لخت و لطیف است. موارد ذکر شده، بخش از نکات راهنمای خرید پارچه هستند که بایستی خریدار به آن ها توجه کند. یکی دیگر از نکات مهم، اتو رفت پارچه است. هر چند میزان اتو رفت پارچه نسبت به آبرفت پارچه، کم است ولی اتو کردن پارچه قبل از برش و دوخت، خالی از لطف نیست. قبل از خرید پارچه، مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید و متناسب با آن، اندازه گیری کنید (بهتر است چند سانتی متر بیشتر، پارچه بخرید).

اگر پارچه خریداری شده، نازک باشد بایستی آستر تهیه شود. از طرفی، برخی از مدل ها، نیازمند آستر هستند. با بررسی موارد ذکر شده، آگاهانه پارچه تهیه کنید.

خرید پارچه متناسب با رنگ پوست

خرید پارچه متناسب با رنگ پوست

اگر هنوز سوالاتی در ذهن دارید یا نیاز به مشاوره دارید، با پر کردن فرم مشاوره چاپ پارچه رادوینا در صفحه اول یا تماس با شماره ۰۲۱-۹۱۳۰۲۰۰۷ با ما در ارتباط باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص خرید پارچه و بررسی نکات مهم آن کسب کنید. تیم مشاوران ما آماده است تا به شما در راه‌اندازی طرح‌های خاص و جذابتان کمک کند.